Amazon Seller Central to centralne miejsce zarządzania kontem sprzedawcy na platformie Amazon, oferujące szeroki wachlarz funkcji, które pomagają w monitorowaniu poziomów sprzedaży, obsługi zamówień, magazynowania produktów, a także w obsłudze klienta. Poniżej przedstawimy przewodnik po najważniejszych zakładkach dostępnych w menu głównym Seller Central, które pomogą Ci odnieść sukces na Amazonie.
Czym jest platforma SellerCentral Amazon?
Amazon Seller Central to platforma do zarządzają operacjami w serwisie Amazon. Pozwala na skuteczne monitorowanie wyników sprzedaży, zarządzanie ofertami, a także efektywną obsługę klienta związaną z zamówieniami.
Add Products & Add Products via Upload
Poprzez „Add Products” dodajesz nowy produkt do katalogu Amazon. Sprzedawcy Amazon mają opcje dodawania produktów pojedynczo z poziomu panelu Amazon Seller Central lub zbiorczo, przy pomocy tzw. pliku płaskiego. Warto pamiętać, że na Amazonie w odróżnieniu od np. Allegro działamy na wspólnym katalogu produktowym, tzn. że wgrane dane nt. naszego produktu pozostaną na serwerach serwisu, a inni sprzedawcy będą mogli z tych danych korzystać w swoich ofertach. Jeżeli kilku sprzedawców posiada w swojej ofercie ten sam produkt, to oferty tych sprzedawców są zebrane na jednej karcie produktowej, tzw. listingu, a sprzedawcy konkurują o pole szybkiego zakupu, tzw. Buy Box.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Buy Box, to koniecznie sprawdź ten artykuł: https://marketrace.pl/blog/amazon-buy-box/
Upload Images
Ta zakładka umożliwia dodawanie grafik. To ważne miejsce szczególnie dla sprzedawców znajdujących się w programie Brand Registry, ponieważ Ci mają możliwość dodawania oddzielnych zdjęć dla każdego kraju sprzedaży. Dzięki temu możemy stosować grafiki językowe dostosowane do odbiorcy. To bardzo ważny element z punktu widzenia rozwijania sprzedaży na Amazon.
Manage Inventory
Z poziomu tej zakładki zarządzamy produktami obecnymi już w naszym katalogu, w tym zarządzamy naszym magazynem FBA i realizujemy wysyłkę produktów do magazynów Amazon FBA. Znajdują się tutaj produkty zarówno FBA (realizacja Amazon), jak i FBM (magazynowanie zapasów we własnych magazynach). Monitoruj dostępność ofert, aktualizuj ilości, a także śledź poziom zapasów w magazynach FBA właśnie z tego miejsca.
Sell Globally
Serwis udostępnia sprzedawcom wiele funkcji, które mają za zadanie uprościć zarządzanie sprzedażą na wielu rynkach jednocześnie. Poprzez zakładkę Sell Globally możemy tworzyć połączenia pomiędzy rynkami w odniesieniu do całego katalogu, dzięki czemu proces dodania nowych produktów wystarczy przejść tylko na naszym macierzystym rynku (np. w Polsce), a algorytm platformy automatycznie doda produkt na pozostałych rynkach stosując przy tym tłumaczenia na język kraju sprzedaży.
Automate Pricing
To narzędzie do automatyzacji cen, dzięki któremu możesz tworzyć reguły cenowe, dostosowując ceny automatycznie w zależności od konkurencji i innych czynników.
Manage Orders
Tutaj śledzisz i zarządzasz zamówieniami. Zakładka ta jest szczególnie istotna dla sprzedawców działających w modelu FBM, którzy to realizują zamówienia z własnego magazynu. Z poziomu tej zakładki odbywa się przetwarzanie zamówień i zarządzanie wysyłką produktów.
Manage Returns
Zakładka umożliwia efektywne zarządzanie zwrotami zamówień. W przypadku danej sprzedaży, kiedy to klient oznaczy chęć zwrotu zamówienia – trafi ono właśnie do tego miejsca. Jeżeli operujesz w modelu FBM koniecznie śledź na bieżąco tę zakładkę i odpowiadaj na każde zlecenie zwrotu.
Amazon advertising
To zespół narzędzi do promocji Twojej oferty, wśród których najważniejszym jest panel reklamowy. Dodatkowo z tego miejsca możesz tworzyć kupony rabatowe, konfigurować multirabaty, generować kody rabatowe, a uczestnicy programu Brand Registry znajdą tutaj istotne dla nich zakładki A+ contentu czy programu recenzenckiego VINE.
Panel Reklamowy
Amazon oferuje sprzedawcom zaawansowany menedżer kampanii reklamowych, który stanowi oddzielną platformę – Amazon ADS. W pierwszym kroku należy zarejestrować konto reklamowe, a następnie możemy przystąpić do konfigurowania pierwszej kampanii reklamowej.
Amazon jest jedną z największych platform sprzedażowych na całym świecie i oferuje swoim klientom ponad 600mln produktów. Jest to ogromna liczba, która oznacza dużą konkurencję. Jeżeli chcesz osiągnąć sukces w sprzedaży na Amazon koniecznie musisz wykorzystywać narzędzia reklamowe.
Stores
W tym miejscu stworzysz własny sklep na Amazonie. Sklep marki to indywidualna przestrzeń w domenie Amazon, dla której możesz utworzyć własny adres np. „www.amazon.pl/twojsklepmarki”. W tym miejscu możesz zaprezentować swoje całe portfolio wzbogacone o dużą porcję atrakcyjnego dla klientów contentu. Co ważne – jest to Twoja indywidualna przestrzeń, wolna od reklam innych sprzedawców.
Reports
To jedna z ważniejszych zakładek, pod którą kryje się ogromna ilość danych do pobrania z Amazon Seller Central. Szczególnie ważne powinny być dla Ciebie zakładki takiej jak:
- Business Reports – centrum raportów biznesowych
- Amazon Fulfilment Reports
- Inventory Reports oraz
- Tax Document Library
Payments
W tej zakładce kontrolujesz transakcje finansowe. Znajdziesz tutaj szczegółowe informacje na temat każdego zamówienia oraz wypłat Amazon (Disbursements).
Account Health
Zakładka pełni istotną rolę w monitorowaniu i ocenie ogólnej wydajności sprzedawcy na platformie. Znajdziesz tutaj szereg kluczowych metryk i wskaźników, które są istotne dla utrzymania zdrowego konta i pozytywnego doświadczenia klienta. Dla sprzedawców wykorzystujących model sprzedaży FBM istotne będą metryki shipping performance określające skuteczność realizacji zamówień.
Brand Analitics
Amazon pozwala sprzedawcom zarejestrowanym w rejestrze marek na dostęp do zaawansowanej analityki bezpośrednio w panelu serwisu. Z tego miejsca sprawdzisz np. słowa kluczowe, na które generujesz najwięcej sprzedaży. Lepiej także poznasz zachowania swoich klientów, dzięki zakładce Market Basket Analysis.
Zamów bezpłatną konsultację
Messages
Zakładka oznaczona kopertą, to centrum komunikacji z konsumentami. Pamiętaj, że musisz odpowiadać szybko na pytania klientów, bo Amazon mierzy czas odpowiedzi, na którą masz tylko 24 godziny.
Jeżeli prowadzisz sprzedaż na różnych platformach sprzedażowych, to rozważ podłączenie zewnętrznego narzędzia poprzez Amazon api, które pozwoli Ci odpowiadać na wiadomości klientów z różnych źródeł z jednego miejsca. Takie rozwiązanie pozwoli Ci uniknąć ewentualnych opóźnień w odpowiedzi.
Ustawienia Konta
Account Info
Tutaj możesz dostosować podstawowe preferencje, w tym konto bankowe do wypłat, podpiąć kartę płatniczą, dane identyfikacyjne, adres rozliczeniowy oraz możesz przenieść swoje konto sprzedawcy na inny poziom (profesjonalny lub podstawowy).
User permissions
To miejsce nadawania dostępów do Twojego konta. Jeśli w Twojej firmie posiadasz zespół do obsługi sprzedaży, to dla wszystkich nowych użytkowników możesz nadać oddzielne dostępy. Dzięki temu rozwiązaniu zwiększasz bezpieczeństwo swojego konta administracyjnego.
Help
To miejsce kontaktu z zespołem wsparcia platformy. Do wyboru masz różne metody, takie jak chat, e-mail czy telefon, aby szybko rozwiązywać problemy, jeśli potrzebujesz pomocy. Główna zasada kontaktowania się z supportem, to aby się nie poddawać 🙂
W czym jest Amazon Seller Central inny od Vendor Central?
Amazon Seller Central i Vendor Central to zupełnie różne platformy – na czym polegają różnice? Seller Central to opcja dla niezależnych sprzedawców, którzy odpowiadają za cały proces sprzedaży. Serwis jest dostępny dla każdego, kto zarejestruje konto sprzedażowe na Amazon. Vendor Central jest dedykowane dostawcom hurtowym – w modelu Vendor, to nie Ty sprzedajesz produkty klientom końcowym, a robi to Amazon. Nie każdy sprzedawca ma dostęp do platformy Vendor Central – uzyskują go wyłącznie osoby zaproszone do współpracy hurtowej bezpośrednio z Amazon.
Podsumowanie
Amazon Seller Central to najbardziej rozbudowany serwis do zarządzania sprzedażą spośród wszystkich marketplace. Jeżeli jesteś sprzedawcą na Amazonie, to z pewnością nie możesz narzekać na brak danych dotyczących sprzedaży produktów czy reklamy. Wykorzystaj potencjał i możliwości Seller Central i osiągaj atrakcyjne wyniki sprzedaży.
Jeżeli poszukujesz wsparcia w konfiguracji panelu i ustawień lub szukasz wsparcia w odnalezieniu się na nowej platformie sprzedażowej – nie wahaj się do nas napisać, chętnie pomożemy!