
Wszystko przez surowe zasady Unii Europejskiej…
W listopadzie 2020 roku Komisja Europejska wszczęła postępowanie antymonopolowe przeciwko Amazon, w wyniku którego stwierdzono, że Amazon wykorzystuje swoją dominującą pozycję i nie stwarza zewnętrznym sprzedawcom równych szans sprzedaży. Dochodzenie oraz jego efekty dotyczą zasad przyznawania Buy Box oraz Prime. Amazon został zmuszony do zmiany swoich zasad i zobowiązał się m.in. do:- ustalenia niedyskryminacyjnych warunków oraz kryteriów kwalifikacji do Prime sprzedawców i ofert na platformie;
- umożliwienia sprzedawcom Prime swobodnego wyboru dowolnego przewoźnika dla swoich usług logistycznych oraz rozliczanie bezpośrednio z przewoźnikiem;
- nie wykorzystywania żadnych informacji uzyskanych za pośrednictwem Prime o warunkach i działaniu przewoźników zewnętrznych do własnych usług logistycznych.
Co się zmieni?
Można powiedzieć, że cały program Seller Fulfilled Prime został wywrócony do góry nogami 🙂 – na korzyść sprzedawców. Szczegóły w poniższej tabeli.Elementy programu | Dotychczasowe wymagania | Nowe wymagania |
Podstawowe wskaźniki w programie | Wskaźnik anulowania zamówień, kupowanie etykiet od Amazon, dostawa na czas | Szybkość dostawy, dostawa na czas, śledzenie przesyłek, wskaźnik anulowania na poziomie produktu. Darmowe zwroty na poziomie konta. |
Wybór przewoźnika | Przewoźnicy wskazani przez Amazon | Brak ograniczeń w wyborze przewoźnika, ale muszą być spełnione wymagania Prime. |
Zakup etykiet wysyłkowych Amazon | konieczność spełnienia poziomu 99% | Opcjonalny. Opcja zakupu etykiet od Amazon pozostaje dostępna. W przypadku nie korzystania z opcji Amazon, ważne jest aby podać informacje o śledzeniu przesyłki dla każdego zamówienia |
Rejestracja w programie Seller Fulfilled Prime | Rejestracja samodzielna | Rejestracja samodzielna |
Monitorowanie wydajności | Pulpit nawigacyjny Seller Fulfilled Prime | Zaktualizowany pulpit nawigacyjny Seller Fulfilled Prime ze szczegółami dla poziomu produktu |
Szablony wysyłki | Dostawa w 1 lub 2 dni dla Prime | Ręczne szablony obsługujące dłuższe czasy przewozu (do 6 dni i więcej), które mogą być edytowane przez sprzedawcę i automatyczne funkcje ustawień wysyłki (SSA) |
Wybór produktu | Zatwierdzone przez przewoźników zintegrowanych z funkcją Buy Shipping | Wszystkie typy produktów na podstawie wymiarów, wagi lub ceny |
Magazynowanie | Tylko magazyny w kraju sprzedaży | Krajowe i transgraniczne |
Gdzie obowiązują wymagania | Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania | Niemcy, Francja, Hiszpania, Holandia, Polska, Szwecja, Belgia |
Jak zmiany wpłyną na polskich sprzedawców?
Nie jest tajemnicą, że największa sprzedaż na platformie Amazon EU odbywa się w zachodnich krajach Europy – przede wszystkim Niemcy, Francja, Włochy i Hiszpania. To 4 największe i najbardziej znaczące rynki Amazon w Unii Europejskiej (nie dotyczy UK). Zatem każdy sprzedawca z Polski, który chciał wzbogacić swoje zagraniczne oferty o odznakę Prime był zmuszony do realizacji zamówień poprzez program Fulfilment by Amazon (FBA) lub wykorzystanie zewnętrznych firm posiadających magazyny w kraju sprzedaży, które mogły zagwarantować szybką realizację zgodną z dotychczasową polityką programu Seller Fulfilled Prime. Uczestnictwo w programie nakładało na sprzedawców obowiązek zakupu etykiet wysyłkowych od Amazon, które nie należą do najtańszych. W związku z wprowadzonymi zmianami polscy sprzedawcy uzyskali możliwość:- zakupu etykiet wysyłkowych samodzielnie
- samodzielny wybór przewoźnika
- wysyłki produktów z innego kraju (w tym z Polski)

Zamów bezpłatną konsultację
Zatem co należy spełnić aby otrzymać odznakę Prime?
Aby wyróżnić swoje oferty należy spełnić kilka wymagań:
- Obietnica dostawy: oferty muszą spełniać obietnice dostawy na poziome produktu i typu lokalizacji (krajowa lub transgraniczna).
- Dostawa na czas: zamówienia muszą być dostarczone w obiecanym terminie lub przed nim. Musisz spełniać co najmniej 90% terminowości dostaw.
- Śledzenie: Po potwierdzeniu wysyłki zamówień Prime należy podać prawidłowe informacje o śledzeniu przesyłki. Musisz osiągnąć minimalny wskaźnik śledzenia / prawidłowego śledzenia (VTR) wynoszący 99% .
- Współczynnik anulowania: wskaźnik anulowania zamówień Prime zainicjowanych przez Ciebie przed realizacją musi być mniejszy lub równy 0,5%.
- Darmowa dostawa
- Darmowe zwroty
Obietnica dostawy – czyli termin w jakim zobowiązujesz się dostarczyć zamówienie do klienta. Co ważne Amazon rozróżnia terminy dostawy w zależności od kategorii oraz miejsca magazynowania towarów. Jeżeli wysyłamy produkty wielkogabarytowe, to możemy sobie pozwolić na dłuższy czas realizacji. To samo dotyczy wysyłki transgranicznej. Szczegóły w poniższej tabeli.
Kategoria produktu | Wysyłka | Cele obietnicy dostawy w Amazon w Niemczech, Francji i Hiszpanii | Cele obietnicy dostawy w Amazon w Holandii, Polsce, Belgii i Szwecji |
Standard | Krajowa |
|
|
Standard | Transgraniczna |
|
|
Niska cena | Krajowa |
|
|
Niska cena | Transgraniczna |
|
|
Duży gabaryt | Krajowa |
|
|
Duży gabaryt | Transgraniczna |
|
|
Ponadwymiarowe | Krajowa |
|
|
Ponadwymiarowe | Transgraniczna |
|
|
Wyjaśnienie kategorii produktów znajdziesz w poniższej tabeli.
Duży gabaryt | Ponadwymiarowe | Niska cena | Standardowy rozmiar |
Waga: Większa lub równa 23 kg; LUB, Najdłuższy bok: większy lub równy 175 cm; LUB, Obwód*: większy niż 360 cm | Waga: od 11,9 kg do 23 kg; LUB, Długość: od 45,5 cm do 175 cm Szerokość: większa niż 34 cm Wysokość: większa niż 26,4 cm | Waga: mniejsza lub równa 11,9 kg Długość: mniejsza lub równa 45,5 cm Szerokość: mniejsza lub równa 34 cm Wysokość: mniejsza lub równa 26,4 cm | |
*(Obwód = długość opakowania + (2 x (szerokość + wysokość)) | Średnia cena (z VAT) w ciągu ostatnich 30 dni
| Średnia cena (z VAT) w ciągu ostatnich 30 dni
|
Metryki obietnicy dostawy są obliczane jako odsetek wyświetleń jakie Twoje oferty wygenerują w ciągu tygodnia. Innymi słowy w przypadku realizacji wysyłki transgranicznej dla produktów z kategorii Standard musimy komunikować dostawę w ciągu 3 dni lub mniej, minimum 10% klientom wyświetlającym naszą ofertę w ciągu tygodnia.
Darmowe zwroty – wyjątki
Co ważne nie musimy oferować darmowych zwrotów zawsze. Amazon założył poniższe kryteria, gdzie darmowa dostawa musi być oferowana:
- DE, FR, ES: Waga przedmiotu jest mniejsza niż 22,6 kg.
- NL, PL, SE: musi być oferowany dla wszystkich produktów wymienionych w kategorii Sport, Odzież, Buty, Biżuteria i Zegarki. W przypadku zwrotów spoza tych kategorii powód zwrotu określa, kto ponosi koszty zwrotu.
Amazon oferuje przedpłaconą etykietę zwrotną za pośrednictwem Seller Central w Niemczech, Francji i Hiszpanii, z której należy skorzystać, aby spełniać kryteria programu Prime.
Jak uzyskać odznakę PRIME realizując zamówienia z własnego magazynu?
Po pierwsze należy pamiętać, że program jest indywidualny dla każdego rynku – zakwalifikowanie się do Prime w DE nie oznacza, że uzyskamy też odznaczenie na innych rynkach. Po drugie, program jest rozliczany na poziomie produktu – nie każdy ASIN musi się kwalifikować do Prime. Odznaczenie otrzymamy jedynie na tych ASIN, przy realizacji których spełnimy wszystkie wymagania Amazon.
Przystępując do programu musimy przejść przez okres próbny, który trwa minimum 4 tygodnie, a maksimum 12 tygodni – jeżeli po 12 tygodniach nie będziemy spełniać założeń programu, to zostaniemy z niego automatycznie wyrejestrowani. Ale spokojnie – możemy zarejestrować się ponownie i przystąpić do okresu próbnego.
W czasie testu musimy zrealizować co najmniej 25 przesyłek, które muszą spełniać podane wcześniej kryteria dotyczące obietnicy dostawy, czasu realizacji itd.
Nowe zasady programu Seller Fulfilled Prime z całą pewnością znacząco wpłyną na wygląd sprzedaży na Amazon. To bardzo duża zmiana na korzyść polskich sprzedawców, którzy zyskują bardzo duży benefit – możliwość wykorzystania własnej, krajowej logistyki przy realizacji zamówień na Amazon.de oraz innych rynkach.
Należy pamiętać, że opisywane w tym artykule zmiany dotyczą tylko Amazon EU (bez UK oraz IT). Zmiany nie dotyczą Amazon US, ani innych rynków.
Po więcej szczegółów dotyczących programu odsyłamy na strony Amazon:
https://sellercentral.amazon.pl/help/hub/reference/G202188520
https://sellercentral.amazon.pl/help/hub/reference/GB5JRYD45LJ66K5T#mnd_2jc_jcb__section_y4m_qx1_txb
https://sellercentral.amazon.pl/help/hub/reference/G202188870
https://sellercentral.amazon.pl/help/hub/reference/G202037700
https://sellercentral.amazon.pl/help/hub/reference/G202072550
Oraz do materiału Komisji Europejskiej:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_7777
Jeżeli chcesz przystąpić do programu ale nie wiesz jak możesz to zrobić – odezwij się do nas, pomożemy!
Sprawdź również:
Jak sprzedawać na Amazon? Ta jedna z największych platform e-commerce na świecie oferuje ogrom możliwości, co znacząco wyróżnia ją na tle innych serwisów sprzedażowych, takich jak eBay czy Etsy.
Globalny gigant e-commerce oferuje przedsiębiorcom ogromne możliwości ekspansji na międzynarodowe rynki. Jednym z głównych wyzwań, przed którym stają polscy sprzedawcy […]