Amazon FBA czy FBM? Sprawdź który model jest dla Ciebie!

Globalny gigant e-commerce oferuje przedsiębiorcom ogromne możliwości ekspansji na międzynarodowe rynki. Jednym z głównych wyzwań, przed którym stają polscy sprzedawcy jest wybór odpowiedniego modelu sprzedaży: Fulfillment by Amazon (FBA) lub Fulfillment by Merchant (FBM). Każdy z tych modeli ma swoje unikalne cechy, zalety i wady. W tym artykule omówimy różnice między FBA, a FBM. Amazon FBA czy FBM? Sprawdź który model jest dla Ciebie!

Fulfillment by Amazon (FBA)

Jest to model sprzedaży i usługi logistycznej, który umożliwia sprzedawcom skupienie się na prowadzeniu swojego biznesu, podczas gdy Amazon zajmuje się przechowywaniem, pakowaniem i wysyłką produktów do klientów. Jest to bardzo popularny model wśród sprzedawców na Amazon i oferuje wiele korzyści. Przykład sprzedawcy realizującego zamówienia za pośrednictwem Amazon

Jak działa model FBA?

  1. Przechowywanie w centrach realizacji zamówień Amazon: Sprzedawcy w ramach usługi FBA wysyłają swoje produkty do magazynów Amazon, gdzie są przechowywane do momentu zakupu przez klienta.Zapamiętaj: magazynowany towar w centrum realizacji Amazon pozostaje Twoją własnością, Amazon świadczy dla Ciebie wyłącznie usługę logistyczną.
  2. Pakowanie i dostawa: Kiedy klient dokona zamówienia, Amazon przejmuje proces pakowania i dostawy. Klienci często korzystają z usług Amazon Prime, co oznacza gwarancję szybkiej i bezpłatnej wysyłki.
  3. Obsługa zwrotów: Amazon zarządza również procesem zwrotów, co oznacza, że sprzedawcy nie muszą martwić się obsługą zwracanych produktów, a obsługa klienta FBA jest w rękach Amazon.

Zamów bezpłatną konsultację

Porozmawiajmy o Twojej sytuacji – przekonaj się jak możemy Ci pomóc. Kliknij poniższy przycisk i umów niezobowiązującą rozmowę zapoznawczą

Zalety modelu FBA

    1. FBA ułatwia sprzedaż globalną: Model FBA daje polskim sprzedawcom możliwość szybkiej realizacji zamówień na różnych rynkach w całej Europie, a nawet na całym świecie. Amazon posiada rozbudowaną sieć centrów logistycznych w wielu krajach, co ułatwia ekspansję oraz zapewnia ekspresową wysyłkę towarów do klientów lokalnych.
    2. Usługa MCF (Multi-Channel Fulfillment): W ramach usługi MCF firma Amazon obsługuje proces realizacji zamówień z innych kanałów. Dzięki temu mamy dostęp do jej rozwiniętych sieci realizacji zamówień i możemy to wykorzystać jako naszą przewagę na innych platformach. Przykładowo usługa ta pozwala na zintegrowanie magazynu Amazon FBA z eBay. Jest to ogromna zaleta dla sprzedawców nie posiadających własnych magazynów.
    3. Zaufanie klientów i bezpieczeństwo sprzedawców: Produkty oznaczone jako Prime cieszą się większym zaufaniem klientów i często uzyskują wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Model FBA jest gwarantem otrzymania pożądanego logo Prime.

Amazon w swoich materiałach wskazuje, że oferty Prime generują średnio około 30% wyższą sprzedaż.

Dla sprzedawców korzystających z centrów logistycznych Amazon wiąże się to także z dodatkowym bezpieczeństwem chroniącym ich przed możliwymi negatywnymi opiniami klientów z uwagi na problemy związane z dostawą produktów. Jeżeli klient wystawi jednogwiazdkową opinię z tytułu nieudanej lub opóźnionej dostawy zamówienia, a ta była realizowana bezpośrednio przez Amazon, to taki feedback zostanie automatycznie usunięty.
Przykład usuniętego komentarza ze strony sprzedawców oferujących produkty w ramach FBA

Wady modelu FBA

  1. Wyższe koszty: Korzystanie z usługi FBA wiąże się z opłatami za wysyłkę oraz przechowywanie, które szczególnie w modelu European Fulfilment Network mogą być wysokie. Aby uniknąć wyższych opłat warto ograniczyć do minimum wymiary opakowań, wagę produktów oraz nie utrzymywać zbyt wysokich stanów magazynowych. Produkty „zalegające” na magazynie Amazon podwyższają koszty magazynowania oraz obniżają wskaźniki, co z kolei przekłada się na redukcję dostępnych dla nas przestrzeni magazynowych w centrum realizacji zamówień Amazon.
  2. Brak pełnej kontroli nad magazynem: Przechowywanie produktów w magazynach Amazon oznacza, że jako sprzedawca nie masz pełnej kontroli nad swoim towarem. Amazon okresowo przesuwa towary pomiędzy własnymi magazynami, co powoduje blokadę produktów. Produkty sporadycznie ulegają uszkodzeniu, a zwracane towary od klientów Amazon mogą być ponownie oferowane do sprzedaży, mimo iż w rzeczywistości wróciły na magazyn wadliwe.
  3. Surowe wymagania: Amazon ma rygorystyczne wymagania co do opakowań i znakowania produktów, co może być wyzwaniem dla niektórych sprzedawców. Szczególnie tyczy się to opakowań zbiorczych, które nie mogą przekraczać pewnych wymiarów i wagi – może się to wiązać z konieczności przepakowywania produktów specjalnie na potrzeby Amazon FBA.
  4. Dodatkowe obowiązki z tytułu podatku VAT: Sytuacja dotyczy przede wszystkim sprzedawców, którzy chcą magazynować towary w lokalnych centrach Amazon, ponieważ przechowywanie towarów na terenie innego kraju wiąże się z dodatkowymi obowiązkami podatkowymi.

Fulfillment by Merchant (FBM)

Amazon FBM to model sprzedaży na, w którym to sprzedawca jest odpowiedzialny za przechowywanie, pakowanie i dostawę swoich produktów do klientów. Sprzedawca zajmuje się również w pełni obsługą klienta, co przy dużej liczbie zamówień może być sporym wyzwaniem. W odróżnieniu od FBA, w którym Amazon zarządza procesem logistycznym, przy FBM sprzedawcy samodzielnie obsługują wszystkie aspekty związane z realizacją zamówień.

Wykorzystanie swoich centrów logistycznych

Jak działa model FBM?

  1. Przechowywanie w własnym magazynie: Sprzedawcy FBM przechowują najczęściej swoje produkty we własnym magazynie ewentualnie magazynach zewnętrznych firm, które są w stanie zaoferować niższe stawki niż Amazon.
  2. Pakowanie i dostawa: Kiedy klient dokona zamówienia w serwisie Amazon, sprzedawca jest odpowiedzialny za pakowanie produktów i dostarczenie ich do klienta.
  3. Obsługa zwrotów: W modelu FBM, to sprzedawca samodzielnie zarządza procesem zwrotów, co może być czasochłonne i wymagać dodatkowej uwagi.

Zalety modelu Amazon FBM

  1. Kontrola nad magazynem: W tym modelu, to ty masz pełną kontrolę nad swoim magazynem i procesem logistycznym.
  2. Kontrola stanu produktów: Sprzedawca ma pełną kontrolę nad własnymi produktami oraz ich jakością, dzięki czemu mamy pewność co do jakości sprzedawanych towarów.
  3. Oszczędności: Opłaty FBA dla niektórych kategorii produktów mogą być dużo wyższe niż realizacja zamówień samodzielnie. Jest to odczuwalne szczególnie przez firmy, które mają własny magazyn. Oszczędzasz na opłatach magazynowych, prowizjach, a w niektórych przypadkach także na wysyłkach (szczególnie przy produktach ponadgabarytowych lub wysyłkach międzynarodowych).

Wady FBM

  1. Mniejsza widoczność: Produkty FBM nie są automatycznie oznaczane jako Prime, co może wpłynąć na mniejszą widoczność, zaufanie klientów, a finalnie na sprzedaż. Sprzedawcy mogą jednak otrzymać Prime także przy realizacji z własnych magazynów – jest to możliwe w ramach programu Seller Fulfilled Prime, o którym piszemy więcej poniżej.
  2. Konieczność zarządzania logistyką: W modelu FBM samodzielnie zarządzasz procesem dostawy, co może być trudne, zwłaszcza na międzynarodowych rynkach. Najbardziej problematyczne w tym wypadku jest doręczenie produktu do klienta zgodnie z obietnicą dostawy. Jeśli przewoźnik nie dostarczy na czas przesyłki będzie to miało negatywny wpływ na wskaźniki konta sprzedawcy.Należy pamiętać także o kosztach operacyjnych takich jak pracownicy magazynu, czy np. koszty wynajmu hali.
  3. Utrudnienia na platformie Amazon: W ramach programu FBA sprzedawcy otrzymują nie tylko usługę realizacji zamówień, ale także wiele ułatwień czy dodatkowych możliwości przy zarządzaniu sprzedażą. Do ułatwień możemy zaliczyć prostsze wygranie Buy Box, co często jest problemem dla nowych sprzedawców. Więcej o Buy Box pisaliśmy w tym artykule: adres artykułu Buy BoxSprzedawcy FBM nie mogą skorzystać także z niektórych programów, jak np. VINE. Szczególnie problematyczny może być proces zarządzania zapytaniami klientów w zakresie realizacji zamówień oraz proces zarządzania zwrotami towarów.

Seller Fulfilled Prime

Jeśli planujesz sprzedaż z własnego magazynu, ale zależy Ci na uzyskaniu oznaczenia Prime na swoich ofertach, to koniecznie sprawdź program Seller Fulfilled Prime. Amazon w czerwcu 2023 znacząco zmienił zasady programu w Unii Europejskiej, dzięki czemu polscy sprzedawcy mają szansę na uzyskanie Prime nawet gdy towary wysyłane są do klientów z magazynów zlokalizowanych w Polsce. Więcej na temat programu pisaliśmy w tym artykule: https://marketrace.pl/seller-fulfilled-prime-nowe-zasady/

Produkty sprzedawane z własnego magazynu również mogą kwalifikować się do Prime

Model Vendor – sprzedawca Amazon

Warto również wspomnieć o modelu Vendor, który różni się znacznie od FBA i FBM. W modelu Vendor to Amazon sam kupuje produkty od sprzedawcy i jest podmiotem odpowiedzialnym za sprzedaż do klienta końcowego. W tym przypadku cały proces, w tym obsługę klienta przejmuje Amazon. Zatem w odróżnieniu od FBA nie jest on odpowiedzialny wyłącznie za magazynowanie zapasów. Jest to bardziej złożony model, który wymaga zaproszenia ze strony platformy Amazon.

Podsumowanie

Wybór między modelem FBA i FBM zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj produktów, możliwości logistyczne firmy oraz plany ekspansji na rynki zagraniczne. Sprzedawcy posiadający własny magazyn powinni rozważyć także model mieszany, gdzie mniejsze, szybko rotujące towary sprzedawane są za pośrednictwem FBA, a produkty większe nastawione na magazynowanie długoterminowe przechowujemy samodzielnie. Ostatecznie kluczowym celem jest efektywne i opłacalne prowadzenie sprzedaży.

Jeśli poszukujesz wsparcia w zakresie rozwoju sprzedaży na Amazon, to odezwij się do nas. Pomożemy Ci dobrać strategię, która najlepiej odpowiada Twojemu biznesowi.